НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС МЛАД ИКОНОМИСТ – 2021





СЪЮЗЪТ НА ИКОНОМИСТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
ОБЯВЯВА
СЕДЕМНАДЕСЕТИЯ НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС
МЛАД ИКОНОМИСТ 2021 г.
на тема:
„ПОУКИТЕ ЗА ИКОНОМИКАТА И ОБРАЗОВАНИЕТО ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“
В конкурса МЛАД ИКОНОМИСТ 2021 г. могат да вземат участие ученици, студенти и докторанти в български и европейски университети.
За участие в конкурса се представя есе, в което задължително трябва да се изложат възгледи и оценки относно предметната област на конкурса: обобщаване на поуките от пандемията. Препоръчително е неговото съдържание да включва три части:
Първо, кратко въведение с постановъчен характер, включващо необходимостта от осъществяването на съответната дейност (мерки, модели, промени, мероприятия, роли, подкрепа) и степента на неотложност на мерките за нейното задоволяване (ресурси и приоритети за задоволяване на нуждата, отложимост, неотложивмост);
Второ, съдържателна част, включваща както конкретни анализи, оценки (евентуално решения) и обобщения, припознати в триадата „дейности- ресурси-ефекти“ в крактосрочен и дългосрочен план, в контекста на пандемия COVID-19.
Трето, заключителна част се свързва с обобщена конкретизация на поуките от извършеното проучване: извеждане на добри примери, навременни/ненавременни мерки (факторна определеност, отговорност), констатирани пропуски в управлението на пандемичната криза, предприети мерки за отстраняване, предложения за ускорено възстановяване на социалния и стопански живот.
Препоръчителни теми в областта на икономиката:
- Моята идея за модел на възстановяването и растежа на българската икономика в условията на COVID-19.
- Използване на потенциала на кръговата икономика във възстановителните мерки за преодоляване на негативните последици от COVID-19 в Р България.
- Оценка на политиките и мерките в България за оцеляване на икономиката и преодоляване на последствията от COVID-19.
- Промени в параметрите на бедността и неравенството в условията на пандемията COVID-19 в България.
- Приоритети във възстановяването на българската икономика от пандемията COVID-19.
- Анализ на неблагоприятните икономически последици от кризата с COVID-19 в България.
- Ефекти от предоставената финансова подкрепа на българските предприятия за оцеляване и преодоляване на последствията от COVID-19.
- Състоянието на капиталовите пазари в България в процеса на преодоляването на последиците от пандемията COVID-19.
- Акценти в дейностите, свързани с екологичната и цифровата трансформация в условията на пандемия COVID-19
- Равнище и тенденции в чуждестранните инвестиции в България през периода на COVID-19.
- Промени в структурата на българския износ и внос в периода на COVID-19.
- Инфлацията в България в условията на пандемията COVID-19.
- Тенденции в доходите и спестяванията на населението в България при пандемични условия.
- Фармацевтичният бизнес в България в условията на пандемията COVID-19.
- Европейското финансиране на оцеляването и възстановяването на българската икономика при кризата COVID-19.
- Приоритети във функционирането на българската икономика в условията на пандемия COVID-19.
Препоръчителни теми в областта на образованието:
- Въздействие на пандемията COVID-19 върху образователната сигурност на България.
- Експлицирани негативи и позитиви на онлайн българското образование в условията на пандемия COVID-19.
- Организационна и ресурсна подкрепа на онлайн образованието в България при кризата с COVID-19.
- Дигитализацията на българския образователен процес в среда на пандемия COVID-19.
- Форми и съдържание на комуникацията между родители и учители в условията на COVID-19.
- Сравнителен анализ на онлайн и онфлайн обучение в България в условия на COVID-19.
- Адаптиране на професионалните обучителни и практически ориентирани предмети към условията на българското кризисно дистанционно обучение.
- Ползи и резултати от дистанционното обученние в България при условията на пандемията COVID-19.
- Мерки за подобряване модела на дистанционното обучение: българският опит от кризата COVID-19.
- Възможност и целесъобразност на допускането на дистанционното обучение като паралелно в непандемична обстановка.
- Аспекти на въздействието (икономически, социални, образователни, психологически и организационни) на COVID-19 върху българското образование.
- Баланс между дигиталното и традиционното образование: в търсене на продуктивни решения.
- Място и роля на цифровата грамотност на учителите преподаването при пандемични условия в България.
- Ресурсна достатъчност за организация на дистанционно обучение при пандемична обстановка в България.
- Проблеми в обучението на български деца от уязвими групи и със специални образователни потребности в условията на пандемия COVID-19.
- Перспектива на хибридното (онфлайн и онлайн) обучение в пандемична и непандемична обстановка у нас.
- „Цена” и рисковете за образованието при затварянето на училищата и преминаване към дистанционно обучение.
Условията за провеждането на конкурса са обявени на сайта на Съюза на икономистите в България: https://bgeconomist.bg/