Рейтинг и оценка на качеството
3.8. Икономика | 3.7. Администрация и управление | 3.3. Политически науки | 9.1. Национална сигурност |
---|---|---|---|
Класация | Класация | Класация | Класация |
ПЛОВДИВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ”
ФАКУЛТЕТ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛНИ НАУКИ
СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
Пловдив
2012 г.
ГЛАВА ПЪРВА
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
С приемането на Системата за управление на качеството (СУК) Факултетът по
икономически и социални науки:
- гарантира
постоянното подобряване качеството на обучението и образователния продукт,
предлаган във всички образователни степени и всички форми на обучение, в
съответствие със законовите разпоредби и изискванията на потребителите
студенти, докторанти, както и на работодателите и партньорите в условията
на променящите се потребности на глобализиращия се национален и европейски
пазар на труда;
- осигурява
прозрачност на дейността си и възможност за обективна оценка на качеството
на обучението и образователния продукт както за своите студенти и
докторанти, така и за обществеността, партньорите и националните и
международни институции;
- изгражда
система за контрол и оценка, която стимулира преподавателите и структурите
към съзнателно, постоянно развитие и отговорност за качеството на
обучението и образователния продукт;
- създава,
поддържа и обработва база от обективни данни, които да служат за
ефективното управление и постоянното повишаване на качеството на
образователния продукт от оторизираните органи.
Цели на СУК:
- Подобряване
на качеството на обучението на студентите;
- Осигуряване
на информация за нивото на това качество;
- Създаване
на гаранции, че качеството на обучение отговаря на стандартите, които се
признават от организациите – потребители на кадри;
- Проучване
на студентското мнение и мнението на завършилите ФИСН.
ГЛАВА ВТОРА
ОРГАНИ
Основен орган за реализиране на Системата е Факултетната комисия по
качеството (ФКК), която се избира от ФС на ФИСН. Общите положения, съставът,
основните задачи, обхватът на дейност и организацията на работата на Комисията
са разгледани в Правилника за дейността на ФКК.
ГЛАВА ТРЕТА
ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ ЗА ПОСТИГАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ВИСОКО
КАЧЕСТВО
Целеви принципи, влияещи върху качеството на обучение във ФИСН:
- въвеждане
на академични стандарти и тяхното непрекъснато актуализиране;
- регламентиране
на критериите, методите и процедурите за оценяване на студентите и
преподавателите;
- систематична
обратна връзка между студентите, преподавателите и академичното ръководство
на Факултета;
- мотивация
на студентите чрез обективизация на оценките посредством актуални форми на
проверка и оценка на знанията и осигуряване на обратна връзка.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
СЪДЪРЖАНИЕ И РЕД НА УТВЪРЖДАВАНЕ НА УЧЕБНАТА
ДОКУМЕНТАЦИЯ. СТАНДАРТИ
Учебната документация включва:
- Квалификационни
характеристики;
- Учебни
планове;
- Учебни
курсове.
Квалификационната характеристика на специалността се формира в съответствие
с търсените знания, умения и професионални компетентности и тенденциите за
развитие на специалността в средносрочен и дългосрочен период. Като основа за
стандартизиране на учебната документация (учебни планове и курсове по
специалности) във ФИСН се приема европейският формат ECTS label.
Учебният план е отговор на заданието в квалификационната характеристика.
Съставящите го задължителни, избираеми и факултативни дисциплини трябва да
постигат целите и да осигуряват подготовката и компетенциите на студентите,
които се съдържат в квалификационната характеристика. ECTS макетът на всеки
учебен план включва:
- Факултет;
- Професионално
направление;
- Специалност;
- Форма на
обучение (редовно, задочно, дистанционно);
- Утвърден с
протокол на АС;
- Утвърден с
протокол на ФС;
- Акредитация;
- Анотация –
задължителни елементи:
- Посочване
на ясна връзка с мисията, целите и задачите на ПУ по начин, който отговаря
на особеностите на съответното обучение;
- Организацията
на обучението в съответната образователна степен (професионален бакалавър,
бакалавър, магистър, доктор) и форми (редовна, задочна, дистанционна) и за
повишаване на квалификацията е в съответствие с поставените цели, задачи и
капацитет;
- Учебните
програми на дисциплините, включени в учебния план, съдържат очакваните
компетенции и умения, които студентите ще имат след завършване на
обучението;
- Осигурени
е пълен достъп (за студенти и кандидат-студенти) до информационни
източници относно предлаганото обучение (програма) и възможностите за
следващо развитие.
- Професионална
квалификация;
- Равнище на
квалификация (професионален бакалавър, бакалавър, магистър, доктор);
- Специфични
изисквания за достъп (прием);
- Ред за
признаване на предходно обучение;
- Квалификационни
изисквания и правила за квалификация;
- Профил на
програмата (специалността);
- Основни
резултати от обучението;
- Професионален
профил на завършилите с примери;
- Възможности
за продължаване на обучението;
- Диаграма
на структурата на курсовете с кредити;
- Правила за
изпитите, оценяване и поставяне на оценки;
- Изисквания
за завършване;
- Форми на
обучение (редовно, задочно, дистанционно);
- Директор
на програма или еквивалентен отговорник (напр. декан).
ECTS макетът на всеки учебен курс включва:
- Факултет/филиал;
- Катедра;
- Професионално
направление;
- Специалност;
- Форма на
обучение (редовно, задочно, дистанционно);
- Образователно-квалификационна
степен (професионален бакалавър, бакалавър, магистър, доктор).
Описание
1.Наименование на курса;
2.Код на курса;
3.Тип на курса (задължителен, избираем, факултативен);
4.Равнище на курса (ОКС) (професионален бакалавър, бакалавър, магистър,
доктор);
5.Година на обучение;
6.Семестър/триместър;
7.Брой ECTS кредити;
8.Име на лектора;
9.Учебни резултати за курса – усвоени знания, умения, компетенции (цели);
10.Начин на преподаване;
11.Предварителни изисквания (знания и умения от предходно обучение) и
изисквания за други (едновременни) курсове;
12.Препоръчани избираеми програмни компоненти;
13.Съдържание на курса;
14.Библиография (основни заглавия);
15.Планирани учебни дейности и методи на преподаване;
16.Методи и критерии на оценяване;
17.Език на преподаване;
18.Стажове/практика;
19.Изготвил описанието.
Тематично съдържание на учебната дисциплина
Техническо осигуряване на обучението.
Забележка: Последните две са
традиционни за университетската практика, но не са задължителни в ECTS формата.
Стандарти за следене изпълнението на целите на образователния процес –
разработват се на ниво отделна дисциплина и на ниво специалност.
Стандарт за качеството на обучението по дадена учебна дисциплина е учебният
курс. Той се развива в стандартизирана форма, съобразена с указанията на Европейската
комисия за прилагане на Европейската система за натрупване и трансфер на
кредити.
Отговорност по изпълнението на стандарта имат титулярът на дисциплината и
ръководителите на семинарните, лабораторните и практическите занятия.
Отговорност за проектирането и следенето на отклоненията от стандарта носят
ръководителят на катедрата, Зам.- деканът по учебната дейност, Деканът и
Зам.- ректорът по учебната дейност. Констатациите за отклонения се докладват на
Ректора.
Стандарт за качеството на обучението по дадена специалност е учебният план.
Отговорност за проектирането и изпълнението на стандарта носят ръководителят на
катедрата, Зам.- деканът по учебната дейност, Деканът и Зам.-ректорът по
учебната дейност. Констатациите за отклонения се докладват на Ректора.
Вътрешният контрол по изпълнение на набелязаните от Ректора мерки се упражнява
от Зам.- ректора по УД.
Външният контрол върху стандарта и изпълнението му се осъществява от НАОА
съобразно акредитационните критерии за обучение по дадена специалност.
ГЛАВА
ПЕТА
ДЕЙНОСТИ, КОИТО ЩЕ СЕ НАБЛЮДАВАТ, САМООЦЕНЯВАТ И ОЦЕНЯВАТ
За осигуряване, поддържане и развиване на качеството на обучението и на
образователния продукт се самооценяват и оценяват:
Образователната дейност
- съответствие
между обявените квалификационни характеристики на специалностите, от една
страна, и съответните учебни планове и учебни курсове от друга;
- методите
на преподаване и методите за оценка на знанията;
- съответствие
между квалификацията на преподавателите, участващи в обучението, и държавните
изисквания.
Изследователската дейност
- Научноизследователската
и консултантска дейност на преподавателите и участието на студентите и
докторантите в разработването на научноизследователски и приложни проекти.
Управлението
- Организацията
и управлението на учебния процес;
- Материалната
среда за осъществяване на обучението.
Резултатите
- Придобитите
професионални знания, умения и компетенции; реализацията на завършилите
образователните програми на ФИСН.
ГЛАВА ШЕСТА
ИНФОРМАЦИОННО ОСИГУРЯВАНЕ НА СУК
За информационното осигуряване на СУК се
поддържат бази данни и приложен софтуер. Поддържа се информационно –
ресурсна среда и се провеждат анкетни проучвания.
За информационното осигуряване на СУК ФИСН извършва следните анкетни
проучвания:
- Анкетна
карта No 1 за проучване мненията и предложенията на студентите
относнокачеството на обучение по учебни дисциплини;
- Анкетна
карта No 2 за мненията и предложенията на студентите относно организацията
на учебния процес;
- Анкетна
карта No3 за проучване мнението на завършили обучението си студенти;
- Анкетна
карта No4 за преподаватели;
- Анкетна
карта No5 за проучване мнението на чуждестранните студенти относно
организацията и качеството на учебния процес;
- Анкетна
карта No6 за проучване специфичните образователни потребности на студенти
в неравностойно положение;
- Анкетна
карта No7 за проучване мненията и предложенията на студентите, обучаващи
се в ОКС „магистър”;
- Карта за
експертна оценка.
ГЛАВА СЕДМА
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Системата за управление на качеството е утвърдена на заседание на
Факултетен съвет на ФИСН.